torsdag 20 februari 2014

Följa John

Jag ska börja med en helt fantastisk grej som hände i förrgår, jag och Kalle gick tillsammans till hagen för att hämta hästarna på kvällen. Varav jag har en idé om att rida Klara barbacka hem några gånger i veckan, då man har möjlighet att ta in dem tillsammans. Dels för att det är ett ypperligt tillfälle att träna henne kort och snabbt, det är ju bara 200 meter mellan hage och stall. Men främst för att det inte ska bli någon "big deal" att jag sitter på henne. Och så i förrgår så tog Kalle ut henne ur hagen, jag drog handen över hals och rygg på henne, som en förberedelse, sedan kastade Kalle upp mig och Klara står helt obekymrad - likaså när jag hasar mig av en stund senare. Fint framsteg för tjejen!


Sedan till gårdagen; jag hade bestämt mig för att träna båda hästarna, så jag började med Gubben, sadlade honom och red på gårdsplanen, det är bara en massa snö och is här, helt värdelöst! Men, men.. fick så fina tips från www.chrissiep.blogg.se och www.keepstar.blogspot.se om att träna spinn och även rollback, tack! Så jag gjorde lite övningar med det, synd bara att det är så svårt att veta när han kliver rätt, när jag ännu inte vet hur det ska kännas när det är just rätt.  Kanske kan filma någon dag och lägga upp här. Gubben skötte sig fint i vilket fall och gjorde så gott han kunde! 

Sedan tog jag ut Klara i långt grimskaft och repgrimma, jag började med longering i skritt, hon är så duktig på det! Sedan lekte vi Följa John, med hennes huvud vid min axel skulle hon följa mig. Jag gick framåt, snabbt och långsamt, vände, backade, gick i cirkel mm. Hon följde efter fint och har bra koll på fötterna så hon inte kliver på mig eller sig själv. Hon kan hamna ett steg före mig ibland när man gör halt, men då behöver man bara säga "backa" så kliver hon tillbaka. Vi tränade också på att bara stå helt stilla, som att jag skulle ha träffat någon efter vägen som jag vill snacka med  Jag tycker att sånt är viktigt, att hästen har ro att stå stilla och vänta, inte bara bufflar på och vill framåt. 

En bra kväll! 

Må så gott!

Kram Sandra

2 kommentarer:

  1. Härligt med barbackaridandet som gick så bra :D Följa John är ju också toppen, kul med en så uppmärksam häst. Min vill helst gå och äta gräs istället haha :P
    Enklaste med spinn att lära sig när de e rätt är att ha ngn som kan se på o säga till när hästen kliver över med frambenet. Snabbaste att lära sig känna igen rätt känsla :)

    SvaraRadera
  2. Roligt roligt roligt!!!!! Vad bra att du bestämmer dig för att sitta upp och ta den där lilla sträckan så ofta du kan, kommer vara guldvärt senare! När ni fick hem Klara, hade hon haft sadel på sig innan och blivit uppsutten på av tidigare ägare? Eller började ni helt from scratch? :)

    SvaraRadera