tisdag 18 februari 2014

Inridning och bettlöst

Klaras inridning:
Mer och mer tid läggs på Klaras inridning och hantering. Vi har ridit ut flera gånger i skritt, då Kalle lett henne i ett långt grimskaft. Det har gått fint för det mesta, hon började takta en gång på hemvägen bara, men det är ju inte ens ovanligt på skolade hästar så jag försöker att inte lägga så mycket tankar på det utan att fortsätta framåt bara. Hon stannar lätt med ett enkelt tag i tygeln, och jag rider henne fortfarande på bettlöst, sidepull. Lika lätt att starta igen. Svarar bra på svängar med lätta tygeltag, jag har inte lagt till några skänklar än.

Det bästa är att hon flera gånger på raken nu stått blixtstilla när jag suttit upp och även när jag suttit av sadeln. Jag blir så glad! Hon gick gärna ett par steg i sidled i början.

Utöver ridningen är det mycket markarbete, vanlig hantering, att vara ute utan kompisen Gubben och även longering, träna att backa, stanna, trava och vänta vid handen. Hon gör framsteg hela tiden!

Klara


Gubbens träning:
Jag fortsätter att rida på volt, han tycker det är svårt, men det går bättre och bättre, vi tränar också på halva och kvarts spinnar. Att man backar några steg och sedan vänder med bakdelen kvar på samma ställe, jag är inte helt säker på hur jag ska visa honom rätt, men det går sakta men säkert.  Gubben rids också på sidepull.

Tar också många korta turer i veckan för att komma igång inför våren och sommaren, det är viktigt att få in vanan att rida ofta även om det bara är kortare pass. Men det är mycket arbete när man har hästarna hemma och helt eget ansvar, att fylla hö till alla djur tar ibland en hel kväll, och då är det lätt och tycka att man gjort sitt och går och lägger sig, men då är det bara att bita ihop och ta hästen på en tur!

Gubben


Fortsättning följer!

Kram Sandra


3 kommentarer:

  1. Härligt det låter med båda hästarna :) Kul att komma igång o träna massor! Har ett tips till spinnträningen om det är just spinn du har i tanke o inte en "vanlig" vändning runt bakdelen. Spinn är en framåtrörelse med framåttänk. Som början till spinn brukar man gå runt på en liten volt som blir mindre och mindre t ex om du går i vänster varv så gör du volten mindre o mindre sen tillsist så lägger du på höger ben och tygel lite mer mot halsen/kroppen o ber då alltså om en vändning runt rumpan. Då har du framåtdrivet som behövs för att hästen ska orka skjuta ifrån med sitt yttre framben :) Svårt att förklara... O jag menar inte alls att lägga näsan i blöt! Ber om ursäkt om du känner dig påhoppad. Bara ett tips från en som själv nöter spinn ;)

    SvaraRadera
  2. Tänkte precis säga som Chris! :) De du gör lät mer som rollback, något som min stora Star älskar, speciellt i galopp. Åå nu gav du mig supersug att träna in det på alla mina hästar! :)

    SvaraRadera
  3. Kul att du rider in bettlöst :) Det gör jag också med min häst.
    Håller med de andra med spinnträningen, en mindre och mindre volt brukar funka bra. Jag brukar börja spinnen från marken genom att flytta hästen vid huvudet. Då ser jag när benrörelsen blir korrekt och kan belöna det :) Ser fram emot att läsa mer om den träningen.

    SvaraRadera