måndag 19 januari 2015

Lite vår inne...och vinter ute!

Bara julen åkt ut blir jag så sugen att så och plantera...


Två sorters basilika, stockrosor, klockranka och lite groddar står nu  på tillväxt i köket! 

I höstas fick jag ekollon av en kollega, dessa lade jag i blöt tills de började skjuta ett litet skott. Då satte jag dem i dessa små kupor och vips hade de fått rötter! 


Nu är de såhär stora och fina...och vill nog snart ner i jorden.


Fortsättning följer, så får vi se om de överlever ute på gården?? 
Har gjort likadant med kastanjeträden här hemma, det var för snart fem år sedan och de lever ännu. Det största är högre än mig!

Undertiden det växer och frodas inne njuter jag av vintern ute! 
Som i helgen då vi var i stugan.


En alldeles magiskt vacker vit vintervärld att bara njuta av!


Oavsett om man är inne och diskar eller ute och leker...


Härliga leder, fint väder 


och trevliga, goda matstopp!


Både ute vid öppen eld och inne framför frukostbrasan.


Trevlig vecka på er!

Kram,
Sussi på Stolpås

17 kommentarer:

  1. Åh, så mycket frön och groddar. Hoppas det går bra för de små träden när dom planteras ut i vår.
    Ha en bra vecka du med.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  2. Då får vi hålla tummarna att dina växter kommer att glädja dig till våren, vad det ser härligt ut när ni var i stugan.
    Ha de gott/kramen

    SvaraRadera
  3. Oj, vad du pysslar med frön redan nu. Säkert blir det gott resultat.
    Härliga vinterbilder från stugan.
    Mysigt med eldsken och värme från brasan.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Kul att så kastanjeträd ;))....och att dom har klarar sej också...
    Visst ska det vara snö på vintern...och några minusgrader så att det inte bara är slask...för det gillar jag inte.
    Ha en fin vecka du med ;)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag älskar ju att så och pyssla med blommor ute i trädgården. Så i mars då sätter jag första fröerna.
    Fina fina bilder.
    Kramkram från mig

    SvaraRadera
  6. Vad läckert med ekollonen! Det måste jag prova, det finns faktiskt några ekar häruppe, jag har sett dem men vet inte om de får ekollon :-)

    SvaraRadera
  7. Va fin blogg du har fixat å va fina bilder du visar, här har vi med fått massor av snö. Må så gott

    SvaraRadera
  8. Så härliga bilder med snöskotern och
    så lite mat vid brasan. Och så fina
    ekollonlöv du fick! Jag har försökt men det
    hände inget. Är visst skillnad på han och
    honträd...
    Ha en mysig helg
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  9. BRASAN VERKADE SKÖN, ELJEST FÖR MYCKET SNÖ FÖR MIN SMAK. MEN DET SPELAR JU INGEN ROLL, MAN MÅSTE JU GILLA LÄGET ÄNDÅ.
    TREVLIG BHELG ÖNSKAR HAJAN

    SvaraRadera
  10. Men så kul att vi hittade varandra igen! Vilka odlingar du har dragit igång. Kul med ekollonen...och snyggt. Härligt att leva nära barnen och barnbarnen.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  11. Skrev för nån vecka sen men den kommentaren kom visst inte in.

    SvaraRadera
  12. Hej sussi! kul att du bloggar :) att några gamla hänger kvar ...kul att exprimentera med växtligheten.ibland lyckas man ibland inte.Ha en fin vecka<3 kram Jessica

    SvaraRadera
  13. Hej Sussi!
    En så´n tur att jag tittade in hos Mia för då hittade jag dig igen. När vår förra dator åkte i golvet och fick skrotas tappade jag bort så mycket.
    Så piffigt med ekollonen - det måste jag testa. Tack för tipset!
    Härligt att vara ute i naturen. Vi brukar samla barn och barnbarn och göra detsamma.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  14. Åh vilka fina foton! Och vilka gröna fingrar du har! Själv har jag en trädgård som blommar utan att jag behöver göra något men nu börjar jag fundera hur JAG vill ha det och inte ha det som det var när jag köpte stugan för snart ett år sedan.
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Vilka fantastiska foton, vintern är verkligen vacker! Och roligt att få se allt du sår, och det verkar växa så det knakar hos dig! Lovade mig själv förra året att jag skulle så tomaterna i januari så att de har gott om tid att växa upp till plantor till våren. Ska jag hålla det löftet så är det bestämt dags att ta tag i det idag.. Vi får se hur det går med det.. =)
    Ha en härlig helg!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  16. Kul med en överaskningbok.
    Det ser så mysigt ut på dina fina bilder, både inne och ute.
    Ha en trevlig fredag.
    Kram ♥

    SvaraRadera