onsdag 24 oktober 2012

Härliga djur!

Idag spenderade jag en hel del tid med korna och hästarna. Dom är ju så härliga! Det är stormvindar över Stolpås idag, sådana vindar som blåser rakt igenom en, och man blir som en isbit.

Men inte brydde sig djuren om det heller.. Minsta kalven i hagen han åt så att det skummade!

Smaskens med mjölk!

Tokstollan av Stolpås blev nyfiken när jag var i hagen, hon är väldigt grann, men lite stollig.

Tokstollan av Stolpås.
Korna har så mjuka mular, helst vill man pussa på dom, synd bara att dom har så långa horn.

Mjukmule.

I hagen bredvid står hästarna. Jag tog med mig longerings grejer till Gubben och det gick riktigt bra, över förväntan! Han vill gärna trava på volten, vilket medför en utmaning att få honom att skritta lugnt istället. Det gick bra det med efter en stund. Han är väldigt lyhörd och ökar snabbt när man smackar en gång, men lyssnar inte lika bra när han ska sakta av.
     Vi tränade också att han ska följa mig i det tempo jag har valt att gå - och där har han blivit en riktig pärla! Han följer mitt tempo vare sig jag går sakta, springer, lunkar, backar eller svänger. Roligt!

Gubben.

Ludde var nyfiken i hagen och fungerade lite som ett störningsmoment för mig och Gubben, han galopperade runt oss som en liten tok och ville ha all uppmärksamhet. Gubben brydde sig inte så mycket dock, men när vi var färdiga med passet så gav sig Ludde tusan på att få igång honom.


Han spexade, stegrade, galopperade och stojade, och till slut...


...fick han fart på Gubben! 

Ja, jag har en lugn och stabil häst med alla hovarna på jorden...


Sedan jagade dom varandra en hel evighet och det är så roligt att se på!

Trevlig kväll på er och glöm inte bort att kolla på Bonde söker fru ikväll!

/Sandra


5 kommentarer:

  1. Åå :D jag vill komma så långt i western att jag inte behöver ta något i munnen heller :/... gör man det i början i vilket fall när man tränar dom på halter osv?

    SvaraRadera
  2. Underbart njutbara bilder!!! Tack för dem!!
    Såg ju inte Bonde söker fru sist men det går som tur är att hämta hem i TV:n, det får man ju inte bara missa, riktigt mysigt program :)

    Önskar dig en riktigt härlig hösthelg, fina bloggvän.
    Ann-Louisekram♥

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder! Så roligt att se på djur som leker tycker jag. Vilken lyx.

    SvaraRadera
  4. Har också ett sånt där störningsmoment som ibland rymmer in i paddocken när jag försöker få en stund själv med Maximus:-)
    -HEJ!!! vad kul ni verkar ha, jag tror att jag också tänker va mé...!!
    Man har ju inte alltid hjärta att slänga ut honom igen;-)
    Trevlig helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera