torsdag 19 september 2013

Frågor och svar om korallen




Vad roligt med frågor! Jag tar och svarar här på bloggen.  Grässvålen tog vi bort dels för att jämna till ytan och dels för att ta bort gräset för att det inte ska komma tillbaka. Vi anade att det var sandblandat under, vilket det också var! Så jag harvade för att få bort alla stenar och jämna ut ytan, och för att luckra upp sanden och få upp alla ogräsrötter. Sedan har jag plockat sten och grästuvor för att få ett så fint underlag som möjligt för hästarna att gå på. Min tanke är att arbeta med det material jag har, då jag hellre lägger ner tid på det istället för att köpa färdiga gruslass. Det är på det viset man får försöka tjäna in några kronor. 


Men vad det gäller harvandet så har det hittills varit för att jämna ut och få bort sten, men tanken är att behandla korallen som en åker i träda. Att hela tiden harva bort det ogräs som kommer. En åker som ligger i träda harvar man ungefär varannan vecka då ogräset växt upp och fått ca tre kronblad. Då harvar man bort det igen och på så sätt utarmar man ogräset. Jag har tänkt göra samma sak i korallen, men eftersom det blir trångt att köra med traktor och harv i korallen när det blir staket så tänkte jag fixa någon slags harv/släpa efter gräsklippartraktorn. 

Nu hade ju jag tur att det var sand under svålen, för annars hade jag blivit tvungen att lägga dit det för dräneringens skull. Men jag är rädd att ogräset alltid kommer upp förr eller senare vad man än lägger. Ogräset får man alltid arbeta med. 

Så ligger det till med underlaget hittills. Men det kommer alltid upp mer sten och växtlighet så en yta som denna blir aldrig klar, den är mer som ett ständigt projekt. Och ett roligt sådant!


Så här ser det ut när jag sågar virket till staketet, förhoppningsvis får jag upp lite av det på korallen i helgen.

Och när vi ändå är inne på staketet så kan jag beskriva hur jag tänkt göra. Stolparna jag sätter ner är två meter långa, vilket gör att över marken är de 150-160 cm. Och på dem skruvar jag upp två rader med brett plank. Sedan får vi se om det är så det blir i slut änden.  Men det ska vara så pass högt att alla känner sig trygga och ändå inte för tajt ner till backen, för jag vill kunna trimma och hålla fint under.



Och här är stockarna som ligger och väntar på att bli till virke. 

Hoppas du fick lite svar på dina frågor! :) 

/Sandra 


1 kommentar:

  1. Åååh!! Tusen tack för detta magnifika, utförliga svar!!:) Nu har jag lärt mig en massa nyttigt och förstår helheten. Det kommer att bli så jäkla bra! Smart att hålla lite avstånd från planket ner mot marken så att du kan trimma. Jag är världsbäst på att INTE tänka på sådana detaljer, för att sedan inse det i sista sekund och jag lär räkna om allt typ, haha. Så mycket planering med alla slags byggen! Jag vet inte hur många gånger jag har fått tänkt om med ligghallen.

    Ser fram emot ert slutresultat för korallen. :)

    SvaraRadera