söndag 15 september 2013

Harva, plocka, harva, plocka

Nu är det full rulle på korallbygget här på gården! Och om någon inte har hel koll på vad en korall är, så kan man väl kort säga att det är en rund paddock som man rider i, eller hanterar hästar i.

Det hela började med att pappa Per fick komma med grävaren för att jämna till marken och ta bort grässvålen.

Pappa Per med grävaren.

Sedan blev det till att dumpra lass med jord och sten.

Dumpra.

Korallen börjar ta form.

Gräva, gräva.

Utan harven hade detta inte varit ett roligt jobb. 

Harvning.
Så kom söndag och jag fortsatte harvningen, jag har säkert åkt hundra varv runt korallen för att få den så plan som möjligt och så fri som möjligt från storsten. 

Jag.

Tillslut blev det platt och fint, nu återstår bara en hel massa stenplockning.. Och att mäta ut var stolparna ska vara såklart!

Platt och fint.

Jag mätte ut och satte upp plaststolpar där trästolparna sedan ska stå. Men trästolparna blir ett projekt för nästa helg.

Märka ut för trästolparna.

Ibland har man en sådan enorm tur, marken just här var nämligen full i sand. Ett perfekt underlag alltså! Kanske att man nästa sommar lägger på lite extra sand, men egentligen behövs det inte.

Sand i marken, snacka om tur!

När klockan började närma sig kvällning, ja strax innan solen började gå ner, så började jag kratta korallen från sten, så bara den fina sanden blir kvar. Och jag känner mig sådär enormt nöjd med dagen. Allt har gått bra och jag är helt slut i kroppen efter allt jobb och stenplockning. 

Kratta bort sten.

Det ska bli så roligt att kunna träna hästarna i korallen, det för med sig så många möjligheter! 

Och som slutbild måste jag visa hur glada hästarna blev över en ny hage i morse, dom sprang runt, runt och gjorde bocksprång. Dom är för härliga att titta på när dom lever upp såhär! 

Jagis i hagen.

Hoppas alla haft en fin helg!
Kram Sandra

5 kommentarer:

  1. Ingen kan anklaga dig för att vara lat i alla fall!
    Och jag har fått lär mig en ny betydelse av ordet korall.

    SvaraRadera
  2. Ja nu går vi mot höst, det känns i luften!
    Ojoj så ni jobbar :)
    Önskar dig en fin inledning på vecka vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Åå va härligt, jätte fint! :) hur stor är den? Håller också på att försöka få till något korallaktigt av den yta jag har och såsmåningom bygga ut när jag fått ner mer träd. Blir kul och inspirerande att se vad du sätter för staket :)
    Lycka till / Sara

    SvaraRadera
  4. Nu har man lärt sig vad korall kan betyda, och vad ni har slitit.
    Ha en fortsatt fin höst.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  5. Fan vad BRA!!
    När du skriver att ni tar bort grässvålen med grävaren, menar du då att ni gör det för att få bort gräsytan så att det sedan inte fortsätter växa gräs? Harvar ni endast för att jämna eller gör man det också för att förhindra att gräset växer? Måste man lägga på grus/sand för att det ska hålla utan gräsväxt eller hur ligger det till? En miljon frågor, haha.

    SvaraRadera