lördag 11 januari 2014

Ridpass i vinterväder

Idag var det allt dags att ta Gubben på ett ridpass, stort krut har ju senaste tiden lagts på unghästen Klara.


Jag har tänkt börja träna mer på volt med Gubben, så vi tog tag i det idag. Han vänder nämligen mer än gärna huvudet utåt från volten när han går, som en typisk travarvändning med vagn. Men efter ett tag gick han till sig och slappnade av mer. 

Jag använde sidepull tränset i vanlig ordning och jag behövde inte ta i tyglarna nämnvärt för att han skulle gå dit jag ville. Han blir absolut inte starkare av att gå bettlös, snarare mer lättgörlig. Han brusade inte upp sig trots att två travhästar sprang på banan bredvid och en hel trupp med islandshästar red förbi en åker bort. Han tittade knappt på dom, fantastiskt! 


Efter att ha travat och skrittat säkert 20 varv åt vardera håll fick det vara nog med det momentet för idag. Jag är nöjd med hans insats och nu blir det mer voltträning, både från backen och från hästryggen. 


Vi tränade också att backa samt göra en 90° spin. Att först backa något steg sedan ska han stanna med bakbenen och samtidigt korsa frambenen och vända ett kvarts varv för att sedan gå framåt igen. Jag tror vi lyckades några gånger, men jag ska be någon filma nästa gång så jag kan se tydligt vad som händer. Och så man kan bena ut hur det ska kännas när det blir rätt. Vi är ju båda nybörjare på sånthär så det är så spännande!

Trevlig helg!
/Sandra

2 kommentarer: