fredag 3 januari 2014

Ridtur på Klara

På nyårsafton tog vi en längre tur med Klara, eller ja, en tur runt en åker. Vi fortsätter att köra på det bettlösa sidepull tränset, det fungerar så fint! Jag lade på sadeln och padden utan problem, åtspänningen av sadelgjorden störde henne inte heller. Sedan satte jag foten i stigbygeln och då tog hon två steg åt sidan. Jag provade då att lägga handen i stigbygeln och lägga tryck på den, då gjorde hon ingenting, så jag satte i foten igen och svingade mig upp. Ett steg i sidled, men fortfarande lugn. 


Klara och Kalle

Kalle ledde henne med ett långt grimskaft, bara ifall att det skulle hända något. Men han behövde aldrig sträcka det. Vi skrittade iväg och jag provade att stanna några gånger med hennes invanda "ptroo" och ett lätt tag i tygeln. Hon stannar fint. Jag använder inte skänklarna något än, utan för händerna en aning framåt och smackar lågt så går hon framåt. 

Sandra och Klara

Vi gick i en volt runt Kalle, åt båda håll, och hon verkar framåt och glad utan att jäkta. Vi gjorde halt några fler gånger och sedan red vi tillbaka igen, man vill ju sluta när det går som bäst! Det blev allt som allt ett pass på ca 15 minuter.

Lugn ritt

Efteråt sadlade jag om till Gubben och red honom i paddocken över bommar. Kalle hade Klara i grimskaftet och körde bommar även med henne. När jag och Gubben började trava över dem blev hon busig, så när det var hennes tur började hon skutta och till och med sparka backut! Så roligt att se! Tur man kan ha kul när man tränar! Några varv longering så kom hon ner till sitt lugna jag igen och kunde trava i fint över bommarna igen, haha, gullhästen där!

Kram Sandra och Kalle

3 kommentarer:

  1. Vad mysig hon ser ut =)

    sv: ja, det provrids för fullt nu ;)

    SvaraRadera
  2. Jaha o där va jag fast ;) följer er :)

    KramC

    SvaraRadera
  3. Härligt att se att det går så bra! :) Allt verkar ju hur lugnt som helst för er! Tycker att Klara verkar ha ett fint psyke, lite som Lillen, busig och glad men positiv till det mesta!

    SvaraRadera