torsdag 26 juni 2014

Ljuva höskörd

Nu är den igång - höskörden 2014! 
Här rullas det höbalar i en rasande fart, vädret får avgöra om det blir ensilage eller hösilage, men än så länge har vädergudarna varit goda, så vi har fått in rätt så torra balar och det är bra!


Det är något magiskt med att fylla cykelkorgen med godsaker och skumpa iväg ner på åkrarna. Det kommer jag alltid minnas från min uppväxt och jag känner mig lyckligt lottad som fortfarande får hålla på med detta som jag älskar så mycket! 


Fika är alltid så uppskattat på fälten.


Innan höet balas så måste åkrarna strängas:


Sedan vrålar pappa fram i sin gräddvita traktor med balpressen på släp.


Och sedan fikas det igen:


Jag, Lilly och Arvid avnjuter lite halvljummen jordgubbssaft framåt kvällen.


Brorsan skryter om sina hörselskydd, som han tydligen var väldigt nöjd över:


Hela brorsans familj på ett lite modernare åk än en oväxlad cykel:


Och sist men inte minst måste måsarna nämnas. Detta är en av deras bästa dagar på fälten, det dyker nämligen upp sork som bara den när man vänder hö och man kan se dem fara iväg med så tunga byten att de knappt orkar lyfta!


Ha en trevlig kväll!
Kram Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar