fredag 20 april 2012

Smida krokar

Nu har jag gått och funderat på att börja smida länge nog. På gården har vi en gammal smedja som ingen använt på säkert hundra år. Tyvärr måste skorstenen och ässjan muras upp på nytt i den. Men som tur är så finns det även en mindre, flyttbar ässja där som jag har fixat i ordning. Den behövdes smörjas, knackas igång en aning och framför allt behövde den en ny rem som driver hjulen.

Med det fixat så provkörde jag den idag. Det tog lite tid innan jag fick fyr, men tillslut glödde det som bara den! Jag hade två gamla spikar som jag tänkte göra om till krokar och så här gick det:

Här börjar det ta sig.

Här ligger en spik på värmning,
och verktygen är i beredskap.

Efter några värmningar och hammarslag börjar kroken ta form.

Sedan kyls dom ner i en balja med vatten.

Min lilla ute-smedja.

Färdig med smidet, nu behövs det bara borras
ett litet hål så dom går att hänga upp!

Det var första omgången smide på länge här på Stolpås. Men definitivt inte den sista! Jag har alla möjliga planer för denna lilla ässja. Den som väntar får se. 

Håll i hatten alla där ute, vi har oväder att vänta! 
/Sandra

3 kommentarer:

  1. Såå snygga!
    Alla på jobbet beundrar dina allster :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Och riktigt tjusiga blev de. Det ska bli spännande att följa detta.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Va kul att smida egna fina krokar, kanonsnygga ju. Grimman, eller vad det heter, blev ju jättefin. Hur klarar du att hålla reda på alla snören och knutar, bra gjort. Jag är ingen hästmänniska men tycker det är vackra djur, och jag älskade cowboy-filmer som liten. Drömmen är nog att kunna slänga sig upp på hästryggen en vacker sommardag, ser ju underbart ut. Och man ska ju aldrig sluta drömma, hihi. Kram på Er/Ninna

    SvaraRadera