lördag 25 augusti 2012

Bilder från en lördag

I morse hängde jag kameran om halsen och lät den hänga kvar hela dagen, med andra ord så kommer här en bildbomb från en helt vanlig lördag på Stolpås!

Jag inledde morgonen med en ridtur vid sju-tiden, jag och hästen traskade ut på åkrarna, över vägar och genom flockar av gäss. Han var lugn och samlad hela turen och en timme senare kunde jag inte vara mer stolt när vi åter stod på stallbacken och jag hoppade ur min underbara westernsadel. synd bara att det var efter denna fantastiska ridtur jag kom på att jag skulle hänga kameran runt halsen..

Efter det gick jag och kollade till baggarna, dom betar så gott i sin nya hage! På bilden ser vi Smuts som har blivit riktigt social!

Smuts

Efter frukost tog jag och pappa fram lite grejer inför lite hag-bygge. Det är fårens vinterhage som skall öka kraftigt i storlek. Hundra REJÄLA trästolpar är inköpta och en "pigg" till grävmaskinen är tillverkad. Allt för att saker och ting ska gå så lättsamt som möjligt. Pappa trycker ner det gigantiska spettet i backen och jag går efter och sätter dit stolparna, varefter han trycker ner dem långt i backen, med samma maskin. Lite överdrivet lyxigt lätt sätt att stolpa en hage, men gud så praktiskt!

Stolpa hage.

Sedan blev det lunch i mammas köksträdgård, alltid lika mysigt!

Lunch i mammas köksträdgård.

Sedan fortsatte stolpningen av hagar. Men nu är det hästarnas vinterhage/min alldeles egna paddock som står på tur! Jag har mätt upp en yta på 30x50 meter som alltså också ska fungera som ridplan på gräs. Jag är så glad att det äntligen blir av! Nu sätter jag upp den med trästolpar i hörnen och sedan vanliga plaststolpar emellan, så att den står bra över vintern. Och om vi är nöjda med placeringen nästa sommar, så bygger jag nog hela paddocken i trä, så den blir "riktig". Ett bra tips när man bygger hage är att först sätta upp stolparna i hörnen och sedan dra ett snöre mellan dem så får man en rak och fin linje att sätta resten av stolparna på!

Paddock!
Sedan vattnade pappa och jag korna, varma dagar som denna dricker dom otroliga mängder! 

Kalv från i år.

Mamma vattnade sin nya trädgård.

Mammas nya trädgård.

På eftermiddagen blev det kräftskiva på farmors altan för första gången detta år. Super gott!

Kräftskiva!

En del av Stolpås-gänget samlat. Mamma Sussi, farmor Britt, pappa Per och närmast sitter lillasyster Theres. 


Pappa och mamma fyllde ut med grus utanför vårt nya stall, det blir bara tjusigare och tjusigare!

Grusad gång till nya stallet.

Efter en lång härlig dag med mycket att göra så gick jag, mamma och lillasyster och hämtade hästarna från sommarhagen. En favorit är att ta en kvällstur barbacka på älskade hästen!

Jag och hästen.

God kväll på er allesammans!
/Sandra

5 kommentarer:

  1. Tack för jag fick vara med ett taf på Er gård.
    Det måste vara underbart med alla djuren,men oxå så mycket jobb.Det är ju inget som sköter sig självt.Så bra att Du hade kameran om halsen,så vi fick vara med.
    Tack och kram

    SvaraRadera
  2. Härlig bildkavalkad Sandra! Görfina bilder...Mmm...kräftskiva är inte dumt det heller! Hälsa mams..♥ GunillA

    SvaraRadera
  3. Så härligt du skriver...låter som att du verkligen trivs på gården ! Jag har nog bara varit inne o kommenterat Sussis inlägg tidigare...ni har en så mysig blogg...sen är jag så nöjd att jag hittat norrlänningar här ute i blogglandia !

    kraaam anette...en utvandrad Ö-viks-bo

    SvaraRadera
  4. Nja, det är en blandning mellan löwen och belgisk jätte, så hon är en "jättelöwen" kan vi väl säga;-)
    Vilket smidigt sätt att bygga hage på! Här kör vi med spett och handkraft. Intalar mig själv att det ger nyttig träning;-)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig bildkavalkad, så mysigt. Blir ju jättefint vid stallet. Ser så underbart ut när ni rider, så vackra hästar.
    Här blir det färre valpar, snart har alla flyttat och det är sorgligt såklart men dom flyttar till underbara familjer så det känns bra.

    Kram på Er/Ninna

    SvaraRadera