tisdag 21 augusti 2012

NH och longering

Nu ligger vi i hårdträning! Nu är det inte bara dags att motionera hästen (och mig själv) mera, utan nu ska han även mjukas upp och NH (Natural Horsmanship) tränas. NH går ut på att öka samarbetet och relationen mellan häst och ryttare, genom hästens eget språk. Hästen ska gå undan för tryck och då få eftergift. Det ska vara lätt för hästen att göra rätt och svårt för den att göra fel.
Idag tränade vi på att rygga (backa), något som vi tränat ett tag nu. Och det går riktigt bra! Jag behöver inte ge något tryck längre utan bara lätt vifta med grimskaftet, så backar han. Fantastiskt!


Jag och Gubben
Puss på dig!


Busiga Gubben.

Dagens andra moment var hans första longering! Jag hade ingen aning om han blivit longerad förut eller hur han skulle reagera på det. Men det gick över förväntan, detta har han gjort förr. Han travade glatt runt i en ring tills jag blev alldeles snurrig! Men det finns ett problem, min häst är vääldigt pisk-rädd. Antagligen har han någon gång under sin uppväxt eller travkarriär blivit piskad rejält, vad vet jag. Rädd är han i alla fall! Men utan piskan så kommer han inte ut i "ringen" så att säga, den behövs som en förlängd arm som visar var han ska gå. Annars kommer han bara in till mig igen. Finns det någon hästintresserad där ute som har något bra tips på hur jag kan longera utan piska?


Första longeringen!

Det känns som det går bättre och bättre för oss, så nu är det bara att fortsätta träningen! 

God kväll till er alla!
/Sandra


2 kommentarer:

  1. Är det själva piskan han är rädd för, eller att du håller i något långt föremål? Kanske käpp eller lång pinne kan fungera annars? :-) annars kanske bara visa med armen, eller lära in ett "ut" kommando som får honom att gå bort från dig? Bara brainstormar hej vilt nu, kan ju inget om hästlongering men det ska vara rätt likt vallningen vad jag förstått och jag tänkte lite hur vi gör :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt kolla på hööks om det finns en lång piska utan "snärt", som kanske är mindre läskig för honom. Han är inte rädd för piskan i sig utan rädd att den ska nudda honom. Tyvärr funkar det inte med bara armen, men det vore min önskan :)

      Radera