måndag 21 april 2014

Pärlåde-bord

Nu inför sommaren så har jag beställt ett växthus, ett "vanligt" med kanalplast, 10m2 stort. Det är så spännande! Jaja, tänker nog många släktingar, för blomster har väl aldrig varit min starka sida, men ett växthus är ju så mycket mer! Jag vill inreda en liten oas, ett lugnt fint ställe där jag kan sitta ljumma sommarkvällar med en bok eller bjuda in på fika. Sedan vill jag odla ätbart och kunna njuta av det under sommaren och hösten.

Men till detta krävs ju som sagt inredning, och allt är ju så förbenat dyrt om man ska köpa det nytt. Då skulle jag helt enkelt inte ha råd att inreda det färdigt denna sommar. Så det är tur att jag gillar att snickra och dona! Jag fick ett sådant fint och klassiskt symaskinsunderrede av svärmor förra sommaren, som jag först tänkt gjuta en skiva till, men så slog det mig för någon vecka sedan att jag kan använda en av alla de pärlådor som jag hittade uppe på sädestorken istället! Sagt och gjort, efter lite färg, vagnsbult och muttrar så blev det såhär: 


Pärlådan är målad med grundfärg och vit lackfärg - båda från Biltema. Vill minnas att de kostade 79:- styck och kommer räcka till fler projekt. Stolarna har några år på nacken, men jag tror att IKEA fortfarande säljer dem. Dessa har jag målat om i svart lackfärg, också från Biltema.


Det är alltid lika roligt att dekorera det man byggt, plocka ihop detaljer från lite olika gömmor man har. Det här fågelparet köpte jag häromdagen på DollarStore för 10:-, ett litet fynd som förgyller.


Att pärlådan var lite trasig och skev tycker jag bara är charmigt, jag fick slå i många nya spikar för att den skulle hålla ihop igen.



Brorsbarnen Lilly och Arvid kom springandes över gårdsplanen för att hjälpa mig att få ordning allt, dom är ju för gulliga och hjälpsamma!


Så nu har jag ett nätt litet bord och stolar till mitt kommande växthus, fler "snälla för plånboken" tips till trädgården är under produktion, så titta in igen om ni är intresserade! 

Kram Sandra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar