måndag 14 april 2014

Svettigt i paddocken

Igår tog jag Gubben på ett pass i paddocken, kändes som ett bra avslut på veckan. Körde mycket övergång mellan skritt och trav med så lite tygeltag som möjligt, trava på volt och över bommar. Han gjorde bra ifrån sig! Att svänga med bara skänkelhjälper börjar verkligen sitta nu, kan behöva lägga tygeln mot halsen ibland bara som en puff i rätt riktning om han tvekar. Har även börjat lägga in mer av dessa hjälper i traven och det funkar bra också! Och så har jag börjat arbeta mer med kroppen och verkligen titta åt det håll vi ska och vara med i överkroppen - och vilken skillnad!

Bra pass - svettig häst - stolt.


Är det fler som njutit av vårvädret i helgen? 

Kram Sandra

1 kommentar:

  1. Låter verkligen som att du är på rätt väg! Och han ser faktiskt skapligt balanserad och fin ut på bilden :D
    Har skrivit ett inlägg nu om Rickys resa till hans galopp idag.. Jag tror Inte på att stressa/springa in i nånting, aldrig någonsin, speciellt inte med en gammal travare. Dom behöver lugn, känna lugn i skritten, traven och aldrig gå fram förrän lugnet finns där. Och bärighet är också a och o! Rid i skog och mark så att han för röra på hela kroppen och hitta balansen, jag travar gärna mina travare på stigar med rötter mm på lös tygel för att dom själva ska hitta balansen. Sen som du kan läsa så lyssnar mina på röstkommando och Ricky tog framförallt efter Mirandas steg (miranda är halvt kallblod, dom faller lätt in i en galopp om dom lärt sig det bra) såå jag tror, när du har fått igång ridningen med ditt kallblod och kan galoppera den, ta med ditt varmblod efter? Testa dig fram, rusa aldrig in i något, lek, ha kul, andas och nöjj dig Alltid med ett steg åt gången! Jag tror på dig :) Lycka till

    SvaraRadera