söndag 5 februari 2012

Det nya stallet!

Ett nytt stall är på gång här på gården! Eller nytt är kanske att ta i, denna gård har nämligen haft sina olika eror. Och bland alla dessa så var det under 80-talet ett stuteri som födde upp travhästar! Stall Willing kallades det då och var faktiskt ganska framgångsrikt, det var då min farmor och farfar (Sussis svärföräldrar och Pers mor och far) som ägde det.

Lagårn är från början byggd för kor, men byggdes då på 80-talet om invändigt och det blev plats för 10 hästboxar. Men efter att stuteriet avvecklades byggdes det om till bageri och förblev det ända till idag. Men nu är det äntligen dags att göra om till stall igen!

Det är nu tänkt att halva lagårn skall bli till det stall det en gång var, det skall rymma fyra hästar i fullstora boxar.

Ni kan hänga med förvandlingen här på bloggen, denna helg tog jag nämligen fram släggan och började!

Denna vägg skall bort, så det är bara att hugga in!

Väggen är borta och originaltaket är framme! (Ursäkta röran)

Taket är så fint, lite ny färg så blir det riktigt bra!

En box finns bevarad sedan stuteri-tiden, men den är i stort behöv av städning och målning!

Nu när solen gått ner och släggan och kobenet är parkerat i verktygslådan börjar träningsvärken att komma.

Nu väntar några turer till soptippen med gamla gipsskivor och annat skrot. 
Men det känns skönt att stallet nu är på gång!
Jag kommer att uppdatera mycket och ofta, så häng på om det intresserar er!

Njut av söndagskvällen allesammans!
/Sandra

2 kommentarer:

  1. Vi hänger på och kollar hur det blir!
    Vi lägger dig i vår blogglista.

    kram 3 tanter

    SvaraRadera
  2. Det är alltid roligt att se andra arbeta! ;)
    Nä, jag skojar bara. Jag ser fram emot att få följa med i eran renovering.
    Sv. Nja...jag kan inte säga direkt att solen värmer än.
    Kram

    SvaraRadera