lördag 8 september 2012

Boxdörrar och små hinder

Trots förkylning och en lätt nackspärr så har jag påtat på en aning i det nya stallet idag. Och även hunnit med att träna hästen i två omgångar. Men så är jag helt slut nu också.

Gubben

Började morgonen med att städa i det "gamla stallet". Snart flyttar vi ju in i det nya och jag ska försöka hålla efter där vi är nu så det blir en lätt och snabb flytt när vi väl är klara! Sedan började jag och hästen att träna på sidepass. Hästen skall då korsa frambenen samt bakbenen medan den går i sidled. Det gick riktigt bra för att vara första gången, han har oanade talanger min lilla krake!

Sedan blev det fix i nya stallet. Jag gjorde klart boxdörrarna, vilket inte har varit det enklaste då jag valt att göra ett försänkt kryss på dem. Att försänka och få allt precist är inte så lätt, men det har gått bra och nu är dom klara!

Hammare och stämjärn är ett måste.

Här under är en färdig dörr. Jag har även gjort en specialdörr till Ludde som är lite kort i rocken. En lägre dörr så han kan se ut och Lilly se in. Men ännu är de inte monterade på boxarna så bättre bilder kommer när det är gjort.

Boxdörr.

Jag knackade ihop ett temporärt hinder till gräspaddocken också, som jag naturligtvis var tvungen att prova. Inte en så lyckad idé med tanke på förkylningen, jag trodde jag skulle dö efter att ha sprungit två varv i hägnet. Men det var jättekul att Gubben var med på noterna och gjorde lite olika konstiga skutt över hindret. Han tyckte att det var rätt så kul, speciellt när vi sprang fortfort! Och tillslut fick han med sig frambenen i hoppet, även om bakbenen fortfarande var i trav (som på bilden här under)..

Ett hopp-trav-skutt.

Kunde inte låta bli att ta en bild över nejden, jag blir så glad över denna vy. Hästarna, korna och längst därborta betar fåren. Och jag älskar dem allihop! 


Ta hand om er!
/Sandra

2 kommentarer:

  1. Du får hoppa honom i longerlina nästa gång så du inte blir så trött! :)

    SvaraRadera
  2. Ja de där halvt-i-halvt-sågningarna kan vara luriga att få till, men det ser ju ut som du fixade det bra:-)
    Men tänk på att ta hand om dig när du är förkyld. Jag har äntligen insett att man frisknar till fortare om man tar det lite lugnare ett par dagar. Jättesvårt! jag vet, men man får se det som träning i diciplin på sig själv;-)
    Kram Maria

    SvaraRadera