onsdag 26 september 2012

Trav på volt

Nu ligger vi i träning alltså. Hästen och jag. Och inte bara kondition och muskeluppbyggnad utan även träning för huvudet på honom.
Igår fick jag hjälp av Sofia i paddocken, hon tog ett pass på honom först, skrittade, travade, övade halter och kände av honom helt enkelt. Naturligtvis passade hästen på att vara på lite vresigt humör i början - men det blev bättre efter en stund. Det gav mig mycket att få se hästen med en annan ryttare, på håll. Då ser man både det som är bra och det man behöver träna mer på! Vi travade honom på volter och det gick faktiskt riktigt bra, han verkar tycka det är roligt att träna i paddock, vilket är mycket uppskattat!
Han har problem att böja kroppen i hörn och på volter, men han har börjat att sakta ner i traven nu. Det är uppskattat, ett stort steg i rätt riktning.

Sofia och Gubben.

Idag tog jag en tur med honom i spöregn, han gillar inte regn så det är också något att träna på! Han var lite nervig i början men sedan föll allt på plats. Han hade en mjuk och fin trav och gjorde många fina halter.

Nu har jag lagt upp ett träningsschema för de kommande veckorna, mycket volter, serpentiner, halter, ryggningar och mysiga promenader. Det känns härligt!

Ha det gott!
/Sandra

2 kommentarer:

  1. Så fint och vad duktig du är!
    Fortsatt lycka till.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Svårt att kommentera på mobilen ...... Kul läsning. Vilken fin häst. Jag har inte kommit till trav på volt ännu , med våran. Men skritt i serpentiner & bommar. . / jejje

    SvaraRadera