måndag 17 september 2012

Stallbygget fortsätter!

I helgen hände det grejer i nya stallet, alla hjälpte till och då går det snabbt! Vi reste en vägg längs med stallgången, då pappa ska ha ett snickeri/garage/jag vet inte vad på andra sidan. Och eftersom han ska ha varmt i sin del av ladugården och stallet ska vara kallt så blev det en rejäl vägg med isolering och hela kittet.

Pappa och syrran sågade och hyvlade virket, medan jag och brorsan snickrade.

Jag skråar reglarna till väggen.

Och funderade på att pierca näsan.

Sedan kom plasten på plats:

Brorsan Nicklas jobbar på.

Isoleringen återanvänder vi från bageriet som farmor hade här innan, perfekt för plånboken!

Syrran fixar.

Fikapaus i det härliga vädret, morfar kom med godsaker.


Lilly var arbetsledare mitt i stallgången.

Arbetsledaren.

Mot slutet av söndagen så var väggen på plats, nu fattas bara vildmarks panelen. Men nu ser man hur stallgången kommer att se ut, här är det tre boxar på rad. Bakom mig är sadelkammaren, till höger bakom mig är det en fjärde box och till vänster bakom mig är det utrymme för spån och foder samt en liten saloon, om jag får som jag vill!

Stallgången.
I söndags morse tog jag och hästen en tur upp på hemskogen också, det var så vackert, förutom att det är väldigt fattigt på träd här sedan stormen i vintras, men det är ändå tack vare den som vi kunnat bygga vårt nya stall! 
Hästen kändes riktigt fin, han har förändrats så mycket de senaste veckorna. Till det bättre! Vi skrittade fram på långa tyglar längs asfaltvägar, traktor vägar och snårig skog och han var bara positiv. Det är helt fantastiskt, förr var han så beroende av tyglarna, men nu har han hittat ett helt annat lugn när man styr mer med sitsen och låter tyglarna vara fria.

Jag och hästen på tur.

Fortsättning följer!
/Sandra

3 kommentarer:

  1. Här händer det grejer ser jag, trevligt!!

    Så skönt med en sån fin ridtur, med en lugn och trygg häst.
    Soligt och fint väder hade ni också ser jag...härligt!
    Ni får ha det så fint.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig blogg ni har!!! Anna

    SvaraRadera
  3. Det blir verkligen jättefint!
    Hur gick det med näsan?

    SvaraRadera